Verhuizen

U verhuist naar of binnen de gemeente Geertruidenberg. Dat moet u aan ons doorgeven. Wij schrijven u dan in.

U kunt uw verhuizing online regelen. Doe dit binnen 5 dagen nadat u verhuisd bent. U kunt uw verhuizing ook eerder doorgeven. Dat kan maximaal 28 dagen voor de datum van uw verhuizing.

Uw verhuizing kunt u doorgeven voor uzelf, uw echtgenoot of geregistreerd partner en uw kinderen.

Let op:

Woont u nog niet in Geertruidenberg, maar gaat u samenwonen met iemand in deze gemeente? Dan moet de hoofdbewoner hiervoor toestemming geven via het formulier verklaring hoofdbewoner. Een hoofdbewoner is een meerderjarige bewoner die (mede)eigenaar is van de woning of op het huurcontract staat.

Gaat u verhuizen naar een huurwoning? Dan heeft u een kopie van het huurcontract nodig.

Online doorgeven Verklaring hoofdbewoner

U kunt uw verhuizing op de volgende manieren doorgeven:

Online doorgeven

  • Om uw verhuizing online door te geven heeft u een DigiD nodig. U moet uw verhuizing tussen 4 weken voor en uiterlijk 5 werkdagen na uw verhuizing aan ons doorgeven. Dan verwerken wij uw digitale aangifte op de verhuisdatum die u opgeeft. Geeft u de adreswijziging later door? Dan schrijven we u in op datum van ontvangst van de adreswijziging.
  • Woont u nog niet in de gemeente Geertruidenberg, maar gaat u samenwonen met iemand in deze gemeente? Dan moet de hoofdbewoner hiervoor ook toestemming geven via het formulier verklaring hoofdbewoner. Een hoofdbewoner is een meerderjarige bewoner die (mede)eigenaar is van de woning.of op het huurcontract staat. Gaat u verhuizen naar een huurwoning? Dan heeft u een kopie van het huurcontract nodig.

Online doorgeven

Persoonlijk doorgeven

Maak online een afspraak. Neem het volgende mee naar de afspraak:

  • uw geldige identiteitsbewijs
  • voor eigenaren: Vul de verklaring hoofdbewoner in. Voor huurder van Thuisvester: neem dan een kopie van het huurcontract mee. Hiervoor moet u een verzoek indienen bij Thuisvester.

Maak een afspraak (verhuizing binnen de gemeente) Maak een afspraak (verhuizing buiten de gemeente)

Een afspraak maken kan ook telefonisch via 14 0162.

Wie mag de verhuizing doorgeven?

  • iedereen die 16 jaar of ouder is
  • ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar
  • ouders en meerderjarige kind(eren): mogen de verhuizing voor elkaar doorgeven als ze samen van het oude naar het nieuwe adres verhuizen
  • een meerderjarige die een schriftelijke machtiging heeft van de persoon die verhuist
  • echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar: als ze samen van het oude naar het nieuwe adres verhuizen

Als u zich vanuit het buitenland in Nederland vestigt, dient u zich persoonlijk te melden. Hiervoor kunt u telefonisch een afspraak maken via telefoonnummer 140162. Het kan 4 weken duren voordat uw inschrijving is verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP). Zodra de inschrijving is verwerkt, krijgt u gelijk een burgerservicenummer (BSN).

  • U kunt zich inschrijven op een briefadres als u in een zorginstelling, blijf-van-mijn-lijfhuis of gevangenis zit of als u in een vaartuig of voertuig woont.
  • Dit gebeurt altijd in overleg en is ter beoordeling aan een medewerker van Burgerzaken.
  • We verwerken uw verhuizing op de door u opgegeven datum van verhuizing en geven deze door aan andere overheidsinstanties.

Voor meer informatie neemt u contact op met de Gemeentewinkel via 14 0162.

  • Een juist adres in de Basisregistratie Personen (BRP) is belangrijk: voor inwoners én voor de overheid.
  • Staat iemand op uw adres ingeschreven, maar woont die persoon er niet (meer)? Dan kunt u een adresonderzoek aanvragen. De gemeente controleert dan of iemand op het adres woont dat in de BRP staat

Adresonderzoek aanvragen

Aantal bewoners op woonadres

Via MijnOverheid of de MijnGegevensapp zien hoeveel bewoners er zijn ingeschreven op een woonadres. Persoonsgegevens zijn niet zichtbaar. 

U kunt de gemeente vragen om uw gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) niet door te geven.  U vult dan een verzoek om geheimhouding in. Uw gegevens blijven dan geheim voor bepaalde organisaties. Dit is bijvoorbeeld nodig als u in een blijf-van-mijn-lijfhuis verblijft.