Identiteitskaart

U vraagt een identiteitskaart (ID-kaart) persoonlijk aan bij de gemeente. Let op: Dit geldt ook voor kinderen, zij dienen bij de aanvraag aanwezig te zijn. U kunt hiervoor een afspraak maken.

Vraag uw reisdocument uiterlijk twee maanden van tevoren aan. Vanwege drukte lopen de wachttijden voor het maken van een afspraak flink op. Per aanvraag maakt u een aparte afspraak. Als u voor vier personen een document wilt aanvragen, maakt u dus vier afspraken.

Maak een afspraak    Toestemmingsverklaring

 

Aanvragen identiteitskaart

  • alle reisdocumenten: identiteitskaart en/of paspoort, geldig of verlopen
  • recente kleurenpasfoto die aan de pasfoto-eisen voldoet en die niet ouder is dan 6 maanden
  • geld: u moet de identiteitskaart bij de aanvraag contant of met pin betalen

Voor kinderen tot 12 jaar

Indien het niet mogelijk is om het originele legitimatiebewijs mee te nemen is een kopie ook toegestaan onder de volgende voorwaarden:

  • geef op de kopie van het legitimatiebewijs aan dat het om een toestemmingsverklaring gaat en voor wie er toestemming gegeven wordt
  • zet een handtekening op de kopie van het legitimatiebewijs 

  • Uw identiteitskaart ligt 6 werkdagen na de aanvraag voor u klaar bij de receptie in het gemeentehuis.
  • U haalt uw identiteitskaart zelf op en brengt uw afhaalbewijs mee. 
  • Een afspraak maken is niet nodig.

Spoedaanvraag 

Bij spoedaanvragen voor 13.00 uur, ligt uw identiteitskaart de volgende werkdag na 11.00 uur voor u klaar.

Heeft u uw identiteitskaart nog dezelfde dag nodig? Informeer dan bij de Marechaussee. Soms kunt u een nooddocument krijgen.

 

  
Identiteitskaart (18 jaar en ouder, tien jaar geldig)€ 75,80
Identiteitskaart (jonger dan 18 jaar, vijf jaar geldig)   € 40,90
Extra kosten spoedaanvraag€ 57,05

Geldigheid identiteitskaart

Een identiteitskaart is niet in alle landen geldig. Voor sommige landen heeft u een paspoort nodig. 

Identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Meld verlies of diefstal zo snel mogelijk. 
  • Vul bij de gemeente een vermissingsverklaring in. Hiervoor heeft u een legitimatiebewijs (zoals een rijbewijs) nodig.
  • Vraag meteen een nieuwe identiteitskaart aan. We kunnen de levertijd van 5 werkdagen in dit geval niet garanderen.
  • Vindt u uw identiteitskaart terug? Lever het bij ons in. U kunt het document niet meer gebruiken.

Meervoudige vermissing

Bent u uw identiteitskaart of paspoort al vaker kwijtgeraakt of denkt u dat er fraude wordt gepleegd met de documenten? U kunt dan worden opgenomen in het register Paspoortsignaleringen. We mogen dan minstens 2 jaar geen paspoort aan u geven. 

Is uw paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen? Dan meldt u dit bij de gemeente waar u woont. Wij registreren de vermissing en maken het document ongeldig. Let u op het volgende:

  • Een vermissing wordt in verschillende systemen geregistreerd. Zo kunnen ook andere instanties zien dat u het niet meer in uw bezit heeft.
  • Vindt u het document weer terug? Dan kunt u het niet meer gebruiken. U moet het document wel inleveren bij de gemeente.
  • Wanneer u meerdere keren in een korte periode een document verliest, wordt er een onderzoek ingesteld. Zo voorkomen we fraude met identiteitsdocumenten. Het is mogelijk dat u voor een bepaalde periode geen nieuw paspoort kunt aanvragen. 

Online melding doorgeven