U vraagt een identiteitskaart (ID-kaart) persoonlijk aan bij de gemeente. Let op: Dit geldt ook voor kinderen, zij dienen bij de aanvraag aanwezig te zijn. U kunt hiervoor een afspraak maken.
Vraag uw reisdocument uiterlijk twee maanden van tevoren aan. Vanwege drukte lopen de wachttijden voor het maken van een afspraak flink op. Per aanvraag maakt u een aparte afspraak. Als u voor vier personen een document wilt aanvragen, maakt u dus vier afspraken.
Maak een afspraak Toestemmingsverklaring
Aanvragen identiteitskaart
- alle reisdocumenten: identiteitskaart en/of paspoort, geldig of verlopen
- recente kleurenpasfoto die aan de pasfoto-eisen voldoet en die niet ouder is dan 6 maanden
- geld: u moet de identiteitskaart bij de aanvraag contant of met pin betalen
Voor kinderen tot 12 jaar
- een ondertekende toestemmingsverklaring van alle gezaghouders van de minderjarige
- een legitimatiebewijs van degenen die de toestemmingsverklaring hebben ondertekend
Indien het niet mogelijk is om het originele legitimatiebewijs mee te nemen is een kopie ook toegestaan onder de volgende voorwaarden:
- geef op de kopie van het legitimatiebewijs aan dat het om een toestemmingsverklaring gaat en voor wie er toestemming gegeven wordt
- zet een handtekening op de kopie van het legitimatiebewijs
Vanwege de reisdocumentenpiek kunnen we een levertijd van 6 werkdagen niet garanderen. Wanneer u bij de aanvraag uw emailadres doorgeeft, krijgt u vanzelf bericht wanneer u het document kunt ophalen. Heeft u het document binnen 6 werkdagen nodig? Dan adviseren wij een spoedaanvraag. Bij een spoedaanvraag betaalt u extra kosten.
- Uw identiteitskaart ligt 6 werkdagen na de aanvraag voor u klaar bij de receptie in het gemeentehuis.
- U haalt uw identiteitskaart zelf op en brengt uw afhaalbewijs mee.
- Een afspraak maken is niet nodig.
Spoedaanvraag
Bij spoedaanvragen voor 13.00 uur, ligt uw identiteitskaart de volgende werkdag na 11.00 uur voor u klaar.
Heeft u uw identiteitskaart nog dezelfde dag nodig? Informeer dan bij de Marechaussee. Soms kunt u een nooddocument krijgen.
Tarieven 2024 | |
Identiteitskaart (18 jaar en ouder, tien jaar geldig) | € 75,80 |
Identiteitskaart (jonger dan 18 jaar, vijf jaar geldig) | € 40,90 |
Extra kosten spoedaanvraag | € 57,05 |
Tarieven 2025 | |
Identiteitskaart (18 jaar en ouder, tien jaar geldig) | € 78,50 |
Identiteitskaart (jonger dan 18 jaar, vijf jaar geldig) | € 42,35 |
Extra kosten spoedaanvraag | € 59,10 |
Geldigheid identiteitskaart
Een identiteitskaart is niet in alle landen geldig. Voor sommige landen heeft u een paspoort nodig.
Identiteitskaart kwijt of gestolen
- Meld verlies of diefstal zo snel mogelijk.
- Vul bij de gemeente een vermissingsverklaring in. Hiervoor heeft u een legitimatiebewijs (zoals een rijbewijs) nodig.
- Vraag meteen een nieuwe identiteitskaart aan. We kunnen de levertijd van 5 werkdagen in dit geval niet garanderen.
- Vindt u uw identiteitskaart terug? Lever het bij ons in. U kunt het document niet meer gebruiken.
Meervoudige vermissing
Bent u uw identiteitskaart of paspoort al vaker kwijtgeraakt of denkt u dat er fraude wordt gepleegd met de documenten? U kunt dan worden opgenomen in het register Paspoortsignaleringen. We mogen dan minstens 2 jaar geen paspoort aan u geven.
Is uw paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen? Dan meldt u dit bij de gemeente waar u woont. Wij registreren de vermissing en maken het document ongeldig. Let u op het volgende:
- Een vermissing wordt in verschillende systemen geregistreerd. Zo kunnen ook andere instanties zien dat u het niet meer in uw bezit heeft.
- Vindt u het document weer terug? Dan kunt u het niet meer gebruiken. U moet het document wel inleveren bij de gemeente.
- Wanneer u meerdere keren in een korte periode een document verliest, wordt er een onderzoek ingesteld. Zo voorkomen we fraude met identiteitsdocumenten. Het is mogelijk dat u voor een bepaalde periode geen nieuw paspoort kunt aanvragen.