Als u hulp of zorg nodig heeft dan kunt u met een persoonsgebonden budget (PGB) deze zorg zelf regelen. U krijgt dan een vast bedrag waarmee u zelf de hulp of zorg regelt. Wilt u een PGB aanvragen neem dan contact op met de gemeente via 14 0162.
- U moet eerst contact opnemen met de gemeente
- Een Wmo-consulent van de gemeente maakt eventueel een afspraak met u voor een huisbezoek.
- De Wmo-consulent maakt een verslag van het gesprek. Als u het eens bent met het verslag ondertekent u het.
- Als u heeft aangegeven dat u een persoonsgebonden budget (PGB) wilt, dan ontvangt u ook een budgetplan.
- U vult samen met de Wmo-consulent het budgetplan in
- Stuur het budgetplan samen met een ingevulde zorgovereenkomst en het ondertekende gespreksverslag/plan van aanpak terug naar uw contactpersoon. De model zorgovereenkomsten vindt u op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
- Uw contactpersoon bekijkt of u alles juist heeft ingevuld en of uw budgetplan past bij het gespreksverslag/plan van aanpak.
- Zodra uw contactpersoon akkoord is wordt een PGB-beschikking opgesteld met daarin de definitieve hoogte van uw PGB.
- U krijgt de beschikking per post thuisgestuurd.
- De gemeente meldt u aan bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) waar u de facturen van uw zorgverlener naartoe moet sturen. De SVB beheert uw budget.