Betalen voor afval, hoe zit het precies?

Gepubliceerd op

Vanaf 2025 is de manier van betalen voor afval veranderd. U betaalt per huishouden een vast bedrag voor afvalverwerking. Daarnaast betaalt u per keer dat u restafval aanbiedt. Gescheiden afval, zoals GFT+E en PMD, levert u gratis in.

Er verandert daarmee niets aan het ‘financieel gesloten systeem’. De gemeente verdient er niets aan. Toch is deze manier van betalen anders dan u gewend was. Hoe zit dat en waarom doen we dit?

Financieel gesloten systeem

Als gemeente zijn we verantwoordelijk voor het inzamelen en verwerken van afval. Zowel via de ondergrondse containers, de kliko’s als via de milieustraat. We hebben hiervoor contracten afgesloten met inzamelaars en afvalverwerkers. Het geld dat u betaalt via uw afvalstoffenheffing, gebruiken we helemaal voor het inzamelen en verwerken van afval. Geen euro mag voor iets anders worden gebruikt. Alle huishoudens samen betalen precies wat het kost. We mogen dus géén winst maken. 

Waarom dan een andere manier van betalen?

De belangrijkste redenen waarom we dit doen zijn:

  • Beperking van prijsstijgingen
    Restafval verwerken kost de aankomende jaren steeds meer geld. Dit komt doordat er CO2-belasting komt op het verbranden van restafval. De nieuwe manier van betalen zorgt naar verwachting voor minder restaval. Hierdoor krijgen we waarschijnlijk minder te maken met enorme prijsstijgingen bij de invoering van de CO2-belasting.
  • U heeft zelf invloed op uw kosten
    Hoe minder vaak u restafval aanbiedt, hoe minder u betaalt. Door afval goed te scheiden, heeft u minder restafval. U heeft dus zelf veel invloed op uw kosten. Dit was eerder niet het geval.
  • Minder restafval

Door het scheiden van afval te stimuleren, verminderen we de hoeveelheid restafval die verbrand moet worden. Dit verlaagt de CO2-uitstoot en draagt bij aan een beter milieu.

Houd uw kosten in de gaten

We werken aan een digitaal Afvalportaal en een Afval-app. Daar kunt u vanaf eind maart via de Restafval-teller zien hoe vaak u restafval heeft weggegooid. Zo ziet u hoeveel kosten u tot nu toe gemaakt heeft. Tip: controleer dit regelmatig en leg het geld apart voor de eindafrekening. Zo komt u niet voor onverwachte kosten te staan.