Aanbrengen voorbelasting voor verbetering knooppunt Hooipolder

Gepubliceerd op

Sinds begin 2024 werkt bouwcombinatie ALSÉÉN voor Rijkswaterstaat bij Raamsdonksveer aan de verbetering van knooppunt Hooipolder. Hier komt een nieuwe verbindingsweg tussen de A59 vanuit Zonzeel naar de A27 richting Utrecht. De verbindingsweg gaat onder de Oosterhoutseweg en de A27 door en gaat dan omhoog en over de A59 en de Kerklaan heen. 

Om ruimte te maken voor de nieuwe verbindingsweg in het knooppunt, gaat de bestaande aansluiting Raamsdonk op de A59 weg. Verkeer kan dan gebruikmaken van af- en oprit 33 Oosterhout en de nieuwe ontsluitingsweg die wordt aangelegd tussen de A59 en Raamsdonksveer. Deze weg gaat met een brug over de Donge.

Aanbrengen voorbelasting 

ALSÉÉN startte dit jaar met de eerste werkzaamheden voor de nieuwe ontsluitingsweg naar Raamsdonksveer. Aan de zuidkant van de Donge is al voorbelasting aangebracht voor de nieuwe weg. Dit moet een tijd blijven liggen zodat de bodem eronder voldoende samen wordt gedrukt. Er ontstaat dan een stevige ondergrond voor de nieuwe weg. Begin volgend jaar start de aannemer hier met de bouw van de nieuwe brug over de Donge. 

Vanaf 18 november brengt de aannemer ook aan de noordkant voorbelasting aan, vanaf de Donge naar de rotonde bij de Eendrachtweg. De voorbelasting wordt steeds in lagen van een halve meter opgebouwd. Bij de Donge wordt dit zo’n zeven meter hoog. Richting de Eendrachtweg loopt de weg af en wordt de voorbelasting steeds lager. Op werkdagen rijden elk uur ongeveer tien tot vijftien vrachtwagens heen en weer. Ze rijden tussen de loskade bij de Centraleweg in Geertruidenberg en de Kloosterweg, of tussen de A59 en de Kloosterweg. Aan het begin van het voorjaar is de grond voldoende samengedrukt. Een deel van de voorbelasting kan dan weer weg. Na de zomer start ALSÉÉN met de aanleg van de weg.

Half november start ook het aanbrengen van voorbelasting voor de nieuwe verbindingsweg van knooppunt Hooipolder. De voorbelasting komt te liggen tussen de A59 en de Kerklaan en wordt ca. 7 meter hoog. Vrachtwagens komen via de A59 naar het bouwterrein, steken de Kerklaan over en rijden weg via de A27. Dit werk is aan het begin van het voorjaar klaar. In 2025 brengt ALSÉÉN ook voorbelasting aan voor de andere delen van de verbindingsweg.