Heeft u een uitkering? Dan kunt u al uw gegevens over uw uitkering online bekijken, aanpassen en aanvullen via Mijn WIZ (Werk, Inkomen en Zorg). Voorheen ging dit via het maandelijkse rechtmatigheidsformulier (ROF).
In Mijn WIZ kunt u het volgende doen:
- Uw persoonlijke gegevens bekijken;
- Uw inkomsten digitaal doorgeven;
- Jaaropgaven en uitkeringsspecificaties bekijken;
- Uw opgebouwde vakantiegeld zien;
- Uw betalingen bekijken;
- Mogelijke schulden (terug te betalen bedragen) bekijken;
- Doorgeven van wijzigingen of gegevens;
- Inleveren van documenten;
- Doorgeven van uw verblijf in het buitenland.
Inloggen met DigiD
Mijn WIZ is bereikbaar via Mijnwiz.geertruidenberg.nl. U kunt inloggen met uw DigiD. Heeft u geen DigiD? Dan is het belangrijk dat u deze op tijd aanvraagt. Een DigiD aanvragen kan via Digid.nl.
Bewindvoerders
Bewindvoerders kunnen wijzigingen en inkomsten van cliënten doorgeven door de onderstaande formulieren in te vullen. Vergeet niet om een bewijsstuk mee te sturen.
Heeft u hulp nodig bij het gebruik van Mijn WIZ?
Voor hulp kunt u terecht bij:
- Het Informatiepunt Digitale Overheid van de bibliotheek. Voor een bibliotheek bij u in de buurt en openingstijden kijkt u op: www.informatiepuntdigitaleoverheid.nl
- Surplus (maatschappelijk werk). U kunt terecht bij de spreekuren van Geld en Recht. Voor openingstijden en adres kijkt u op: https://surplus.nl/surplus-in-de-wijk/geld-en-recht
- Vluchtelingenwerk. Wanneer u wordt begeleid door Vluchtelingenwerk, dan kunnen zij u ook helpen met Mijn WIZ.
Heeft u vragen?
Heeft u vragen over Mijn WIZ? Bekijk dan hieronder de veelgestelde vragen of de handleiding. Vindt u op de website geen antwoord op uw vraag? Neem dan contact op met uw Consulent Inkomen van Sociale Zaken. U kunt hiervoor elke werkdag tussen 08.30 en 17.00 uur bellen naar de gemeente via 14 0162.
Om u te helpen met het gebruik van Mijn WIZ kunt u de handleiding bekijken en/of bekijk de onderstaande instructievideo. Het uiterlijk van Mijn WIZ ziet er in de video anders uit, dan in de omgeving waar u uw gegevens kunt bekijken, aanpassen en doorgeven. Ondanks dat zijn de functies en knoppen hetzelfde.
U ontvangt een uitkering en er verandert iets in uw situatie. U gaat bijvoorbeeld samenwonen of u heeft werk gevonden. Dat kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Geef daarom uw wijzigingen binnen 5 dagen door via Mijn WIZ. Zo voorkomt u dat u een boete krijgt of een bedrag moet terugbetalen. Als uw situatie niet wijzigt, dan hoeft u dus niets door te geven.
Voorbeelden van wijzigingen die u moet doorgeven:
- U gaat samenwonen of er gaat iemand van uw adres weg.
- U gaat verhuizen.
- U heeft een baan gekregen.
- Uw inkomsten wijzigen.
- U heeft een wijziging in uw vermogen, zoals een erfenis, de aan- of verkoop van een auto, openen of opheffen van een bankrekening of de afkoop van een klein pensioen.
- U geeft uw verblijf in het buitenland tijdig door.
Heeft u inkomsten uit bijvoorbeeld werk, een andere uitkering, alimentatie of pensioen? Zorg dat u de inkomsten van de vorige maand vóór de 10e van de huidige maand doorgeeft. Bekijk hier de betaaldata van uw uitkering. Voorbeeld: we betalen de uitkering van september 2024 uit op 10 oktober 2024. U moet de inkomsten van september dan vóór 10 oktober 2024 inleveren.
Door uw inkomsten elke maand goed aan ons door te geven voorkomt u verrekeningen, correcties of dat u een bedrag moet terugbetalen.
Heeft u bijvoorbeeld uw loonstrook niet op tijd binnen? Neem dan contact op met uw consulent Inkomen. U bent zelf verantwoordelijk dat de gemeente uw gegevens op tijd binnen heeft.
Waar staat Mijn WIZ voor?
Mijn WIZ staat voor Mijn Werk, Inkomen en Zorg. We starten nu met Inkomen. Op termijn wordt dit uitgebreid met Werk en Zorg.
Kan ik Mijn WIZ ook gebruiken op mijn smartphone of tablet?
Ja dat kan. Ook dan logt u in met DigiD.
Kan ik alleen inloggen met DigiD?
Ja, u kunt alleen inloggen met uw DigiD.
Heeft u geen DigiD? Dan is het belangrijk dat u deze op tijd aanvraagt. Een DigiD aanvragen kan via www.digid.nl.
Ontvang ik het rechtmatigheidsformulier (ROF) niet meer?
Tot 1 oktober 2024 ontving u nog het ROF per post. U moet wijzigingen tot en met 31 september 2024 doorgeven via ROF. Vanaf 1 oktober geeft u uw inkomen en wijzigingen door via Mijn WIZ. Het is niet meer mogelijk om dit via ROF te doen.
Mijn bewindvoerder regelt mijn geldzaken. Hoe gaat dat met Mijn WIZ?
U kunt helaas uw bewindvoerder helaas (nog) niet laten machtigen voor uw DigiD. Bewindvoerders kunnen daarom per 1 oktober wijzigingen en inkomsten doorgeven via een online formulier op de website.
Krijg ik mijn uitkeringsspecificaties ook nog per post?
Nee, u ontvangt deze niet meer per post. Een uitkeringsspecificatie vind u in Mijn WIZ. Het is mogelijk om de specificatie te downloaden.
Ik heb geen computer en/of internet thuis. Waar kan ik terecht?
U kunt gebruik maken van de computers van de bibliotheek (Theek 5). Daarnaast kunt u terecht bij de locaties bij de onderstaande vraag.
Ik heb hulp nodig met Mijn WIZ. Waar kan ik terecht?
Per 1 oktober kunt u voor hulp terecht bij:
- Het Informatiepunt Digitale Overheid van de bibliotheek (Theek 5). Voor een bibliotheek bij u in de buurt en openingstijden kijkt u op: www.informatiepuntdigitaleoverheid.nl.
- Surplus (maatschappelijk werk). U kunt terecht bij de spreekuren van Geld en Recht. Voor openingstijden en adres kijkt u op: https://surplus.nl/surplus-in-de-wijk/geld-en-recht.
- Vluchtelingenwerk. Wanneer u wordt begeleid door Vluchtelingenwerk, dan kunnen ze u ook helpen met Mijn WIZ.
Ik heb niet alle bewijsstukken digitaal. Wat nu?
Wanneer u niet alle bewijsstukken digitaal via Mijn WIZ kunt versturen, levert u de overige documenten in via de post, per mail (info@geertruidenberg.nl) of aan de receptie in het gemeentehuis. Zorg ervoor dat het voor ons duidelijk is waar de documenten bij horen, bijvoorbeeld bij een wijziging van woonsituatie. Vermeld daarbij ook altijd uw naam of cliëntnummer.
Hoe geef ik mijn inkomsten door voor de 10e van de maand?
U doet dit door uw inkomsten en het bewijsstuk daarvan (bijvoorbeeld een loonstrook of een uitkeringsspecificatie) via Mijn WIZ door te sturen. Zorg ervoor dat u dit voor de 10e van de maand doet.
U kunt deze knop ook vinden bij ‘contact met gemeente’ in het menu en daarna ‘mijn inkomen’.
U bent zelf verantwoordelijk dat de gemeente de gegevens op tijd binnen heeft.
Krijg ik mijn uitkeringsspecificaties ook nog per post?
Nee, u ontvangt deze niet meer per post. Een uitkeringsspecificatie vind u in ‘Mijn WIZ’. U kunt de specificaties en jaaropgaven zelf downloaden.
Hoelang kan ik gegevens in Mijn WIZ terug zien?
U kunt uw gegevens meerdere jaren terug zien.
De website van Mijn WIZ laadt niet goed. Hoe kan dat?
Het kan zijn dat u een verouderde browser gebruikt. Mijn WIZ wordt het beste weergegeven in de nieuwste versie van Firefox, Google Chrome, Internet Explorer of Safari. Deze browsers kunt u gratis downloaden.
Mijn persoonlijke gegevens kloppen niet. Kan ik dat zelf aanpassen?
U kunt alleen uw telefoonnummer of e-mailadres wijzigen in Mijn WIZ. Wilt u iets anders veranderen en lukt dit niet? Neem dan contact op met uw Consulent Inkomen. Of bel naar het algemene nummer van gemeente Geertruidenberg 14 0162.