Meldpunt: problemen met uw verhuurder

Do you want to read this page in English? Go to Geertruidenberg.nl/hotline-problems-landlords

Zoekt of huurt u een woning? Vindt u dat de verhuurder discrimineert of bedreigt? Te hoge borg vraagt of oneerlijke servicekosten rekent? U kunt ongewenst gedrag van verhuurders melden.

Huurt u een woning bij Thuisvester?

Dan kunt u alleen een melding doen bij Thuisvester. U kunt geen melding maken bij de gemeente. 

Problemen melden via digitaal formulier

U kunt uw melding daarnaast bij ons aan de balie of telefonisch doorgeven.

U kunt bij ons terecht als uw verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan de regels houdt. Deze regels zijn:

  • Voorkomen en tegengaan van discriminatie en intimidatie;
  • De verhuurder mag maximaal twee maanden kale huur aan borg vragen;
  • De verhuurder moet een volledig overzicht van de kosten laten zien;
  • De verhuurder moet een schriftelijk huurcontract opmaken;
  • De verhuurder moet de huurder schriftelijk informeren over:
    • Rechten en plichten van de huurder over de woning (die niet in het huurcontract staan);
    • De hoogte van de borg en dat een huurder die terugkrijgt als het huurcontract stopt;
    • Waar huurder de verhuurder kan bereiken;
    • Meldpunt problemen met verhuurder;
  •  Verhuurbemiddelaars mogen geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen;
  • Om buitenlandse werknemers beter te beschermen gelden daarnaast extra regels voor verhuurders: 
    • Een huurovereenkomst moet apart van de arbeidsovereenkomst worden vastgelegd; 
    • De verhuurder moet de huurder schriftelijk informeren in de taal naar diens voorkeur.

Op basis van uw melding bekijkt de gemeente of wij handhavend optreden of u kunnen doorverwijzen naar een andere instantie die uw melding kan behandelen, zoals Radar als de melding gaan over discriminatie.

Wat doen wij met uw melding?

Wij onderzoeken uw melding. Als blijkt dat de verhuurder de wet overtreedt, gaan wij aan de slag om het ongewenste gedrag te stoppen. Wij kunnen dan een waarschuwing of last onder dwangsom opleggen. 

Wilt u een anonieme melding doen?

U kunt uw melding anoniem doen. Houd er rekening mee dat het bij anonieme meldingen moeilijker voor ons is om een melding te onderzoeken. U krijgt dan ook geen ontvangstbevestiging per mail. Als u uw telefoonnummer of e-mailadres invult bij uw melding, vertellen wij u wat er met uw melding gebeurt. Laat u geen contactgegevens achter? Dan kunnen wij u niet informeren over de stand van zaken van het onderzoek. 

  • Wilt u een beoordeling van uw maximale huurpijs? Dan kunt u terecht bij de huurcommissie, via www.huurcommissie.nl;
  • Heeft u een klacht over woonoverlast? Dan kunt u bellen naar 14 0162 en vragen naar de afdeling Openbare Orde en Veiligheid;
  • Meer algemene informatie voor huurders en verhuurders vindt u op de website van de Rijksoverheid.